Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
Så er der mulighed for også at få sin egen bunker 💂🏻Image attachmentImage attachment+Image attachment

Så er der mulighed for også at få sin egen bunker 💂🏻 See MoreSee Less

2 days ago
Vi har desværre fået et afbud fra en familie på 4 personer til turen rundt på den tyske flyveplads lørdag den 24. februar 2024.

Så hvis du er hurtig, kan du nå at komme med rundt på lørdag.

Det fine billede viser en original tegning, som stadigvæk findes i den gamle  gefechtstand hvor vi også kommer forbi.

Motivet er ikke helt klart bortset fra træer mv, men bedste gæt på signeringen på tegningen er indtil videre AH43 Du er velkommen til at give et bud..

Turen starter kl. 10 med besøg i Tarp Bunkemuseum og herefter begynder rundturen. Afsæt ca. 3 timer til turen og husk lommelygte og vandtæt fodtøj.

Pris 245kr. pr. person for en rundtur – børn under 12 år 110kr.
Kun tilmelding og forudbetaling på 21406804 – ring og hør nærmere.

Vi har desværre fået et afbud fra en familie på 4 personer til turen rundt på den tyske flyveplads lørdag den 24. februar 2024.

Så hvis du er hurtig, kan du nå at komme med rundt på lørdag.

Det fine billede viser en original tegning, som stadigvæk findes i den gamle gefechtstand hvor vi også kommer forbi.

Motivet er ikke helt klart bortset fra træer mv, men bedste gæt på signeringen på tegningen er indtil videre "AH43" Du er velkommen til at give et bud..

Turen starter kl. 10 med besøg i Tarp Bunkemuseum og herefter begynder rundturen. Afsæt ca. 3 timer til turen og husk lommelygte og vandtæt fodtøj.

Pris 245kr. pr. person for en rundtur – børn under 12 år 110kr.
Kun tilmelding og forudbetaling på 21406804 – ring og hør nærmere.
See MoreSee Less

3 days ago

1 CommentComment on Facebook

See you in may

Dagens fund omkring bunkeren👍

Dagens fund omkring bunkeren👍 See MoreSee Less

6 days ago

3 CommentsComment on Facebook

Så er det jo godt at i fik den originale ammunitions kasse til båndene, godt nok ikke den originale farve. Hilsen Egon.

Bånd til LMG….7,62….

Fedt fund

På det fine billede 1 kan du se resterne af en regelbau 58 c støbt i 1943 og bortsprængt af Hjemmeværnet i ’50erne sammen med en del øvrige lette bunkere på flyvepladsens nordlige område.

Denne 58 c indgik, sammen med en masse andre konstruktioner, som en del af flyvepladsens og Esbjergs befæstning.

I hullet sad soldaten med et maskingevær, formentlig en MG42.

I alt blev der i Verteidigungsbereich Esbjerg støbt 330 stk. af denne type. Typen er den hyppigst byggede bunkertype i Danmark og går også under navnet “Tobruk-Stellung”.

På billede 2 ser man en original 58 c i fin form 80 år efter støbning.

Her kommer vi forbi på vores ture rundt på flyvepladsen indtil den bliver tildækket igen og vil du vide mere og se de gamle tyske installationer, så har du mulighed for at deltage på vores ture rundt på flyvepladsen og vi starter igen med rundvisningerne på den gamle tyske flyveplads i Esbjerg og datoerne her i 1. halvår er:

- 24 februar 2024
- 23 marts 2024
- 27 april 2024
- 25 maj 2024

Turen starter kl. 10 med besøg i Tarp Bunkemuseum og herefter begynder rundturen. Afsæt ca. 3 timer til turen og husk lommelygte og vandtæt fodtøj.
Pris 245kr. pr. person for en rundtur – børn under 12 år 110kr.
Kun tilmelding og forudbetaling på 21406804 – ring og hør nærmere.Image attachment

På det fine billede 1 kan du se resterne af en regelbau 58 c støbt i 1943 og bortsprængt af Hjemmeværnet i ’50erne sammen med en del øvrige lette bunkere på flyvepladsens nordlige område.

Denne 58 c indgik, sammen med en masse andre konstruktioner, som en del af flyvepladsens og Esbjergs befæstning.

I hullet sad soldaten med et maskingevær, formentlig en MG42.

I alt blev der i Verteidigungsbereich Esbjerg støbt 330 stk. af denne type. Typen er den hyppigst byggede bunkertype i Danmark og går også under navnet “Tobruk-Stellung”.

På billede 2 ser man en original 58 c i fin form 80 år efter støbning.

Her kommer vi forbi på vores ture rundt på flyvepladsen indtil den bliver tildækket igen og vil du vide mere og se de gamle tyske installationer, så har du mulighed for at deltage på vores ture rundt på flyvepladsen og vi starter igen med rundvisningerne på den gamle tyske flyveplads i Esbjerg og datoerne her i 1. halvår er:

– 24 februar 2024
– 23 marts 2024
– 27 april 2024
– 25 maj 2024

Turen starter kl. 10 med besøg i Tarp Bunkemuseum og herefter begynder rundturen. Afsæt ca. 3 timer til turen og husk lommelygte og vandtæt fodtøj.
Pris 245kr. pr. person for en rundtur – børn under 12 år 110kr.
Kun tilmelding og forudbetaling på 21406804 – ring og hør nærmere.
See MoreSee Less

7 days ago

3 CommentsComment on Facebook

Er det den fra Rom flyveplads ved Lemvig?

Hej Tarp Bunkermuseum. Jeg syns at huske at have hørt en udsendelse for en del år siden om nogle prøver af betonen til tyske bunkere i Danmark. At de fra støbetidspunket ikke er fuldt hærdet før ca 100 år efter……altså ikke er færdige med at hærde endnu….ved I noget om det ?

Hvad siger du til sådan en tur Jacob Knudsen

I uge 7 holder vi åbent mandag, tirsdag og onsdag fra 13.00 - 15.00 Huske at booke tid på 21406804

I uge 7 holder vi åbent mandag, tirsdag og onsdag fra 13.00 – 15.00 Huske at booke tid på 21406804 See MoreSee Less

2 weeks ago

1 CommentComment on Facebook

Fedt billede 😎💪

Store mængder jord blev udgravet og flyttet rundt under konstruktionen af Fliegerhorst Esbjerg. Der skulle graves ud til: pansergrave, løbegrave, bunkere, rullebaner, kloak, cisterner mv.

Alt dette arbejde blev gjort manuelt med skovle og spader og det er nok en af grundene til, at der i en periode var 2.600 civile esbjergensere beskæftiget på den tyske flyveplads. 

Alt denne jord skulle transporteres rundt og væk og til dette formål benyttede de lokale esbjergensiske entreprenører mindre letvægts jernbane-trolleys som kørte på flytbare sveller/skinner og som blev trukket af heste eller skubbet af folkene. 

På en tur her i januar rundt i den nordlige del af flyvepladsen, fandt vi en ”Rillenschwelle 600 mm” som ses på billede 1. Den har været brugt til montering af skinnerne som ses på billede 2. Vognene som blev brugt og kørte på skinnerne til bortskaffelse af jorden mv. kan ses på billede 3.

Så er der stadigvæk muligheder for at finde spændende ting og sager fra Besættelsen når man bevæger sig rundt i Kjersing – huske tilladelse fra lodsejere

Vil du vide mere og se de gamle tyske installationer, så har du mulighed for at deltage på vores ture rundt på flyvepladsen og vi starter igen med rundvisningerne på den gamle tyske flyveplads i Esbjerg og datoerne her i 1. halvår er:

- 24 februar 2024
- 23 marts 2024
- 27 april 2024
- 25 maj 2024

Turen starter kl. 10 med besøg i Tarp Bunkemuseum og herefter begynder rundturen. Afsæt ca. 3 timer til turen og husk lommelygte og vandtæt fodtøj.
Pris 245kr. pr. person for en rundtur – børn under 12 år 110kr.
Kun tilmelding og forudbetaling på 21406804 – ring og hør nærmere.Image attachmentImage attachment

Store mængder jord blev udgravet og flyttet rundt under konstruktionen af Fliegerhorst Esbjerg. Der skulle graves ud til: pansergrave, løbegrave, bunkere, rullebaner, kloak, cisterner mv.

Alt dette arbejde blev gjort manuelt med skovle og spader og det er nok en af grundene til, at der i en periode var 2.600 civile esbjergensere beskæftiget på den tyske flyveplads.

Alt denne jord skulle transporteres rundt og væk og til dette formål benyttede de lokale esbjergensiske entreprenører mindre letvægts jernbane-trolleys som kørte på flytbare sveller/skinner og som blev trukket af heste eller skubbet af folkene.

På en tur her i januar rundt i den nordlige del af flyvepladsen, fandt vi en ”Rillenschwelle 600 mm” som ses på billede 1. Den har været brugt til montering af skinnerne som ses på billede 2. Vognene som blev brugt og kørte på skinnerne til bortskaffelse af jorden mv. kan ses på billede 3.

Så er der stadigvæk muligheder for at finde spændende ting og sager fra Besættelsen når man bevæger sig rundt i Kjersing – huske tilladelse fra lodsejere

Vil du vide mere og se de gamle tyske installationer, så har du mulighed for at deltage på vores ture rundt på flyvepladsen og vi starter igen med rundvisningerne på den gamle tyske flyveplads i Esbjerg og datoerne her i 1. halvår er:

– 24 februar 2024
– 23 marts 2024
– 27 april 2024
– 25 maj 2024

Turen starter kl. 10 med besøg i Tarp Bunkemuseum og herefter begynder rundturen. Afsæt ca. 3 timer til turen og husk lommelygte og vandtæt fodtøj.
Pris 245kr. pr. person for en rundtur – børn under 12 år 110kr.
Kun tilmelding og forudbetaling på 21406804 – ring og hør nærmere.
See MoreSee Less

2 weeks ago

2 CommentsComment on Facebook

Var disse skinne anlæg ikke de samme som blev brugt i tørvemoserne 🤔

Hvad koster det for folkepensionister ?

De fine billeder viser en del af de mange originale løbegrave som stadigvæk findes i den nordlige del af den tyskeplads i Esbjerg.
Betonbrisken blev støbt maj 1940 og havde en FLAK 8,8 cm 37 monteret i en periode.

Vil du vide mere og se de gamle tyske installationer, så har du mulighed for at deltage på vores ture rundt på flyvepladsen og vi starter igen med rundvisningerne på den gamle tyske flyveplads i Esbjerg og datoerne her i 1. halvår er:

- 24 februar 2024
- 23 marts 2024
- 27 april 2024
- 25 maj 2024

Turen starter kl. 10 med besøg i Tarp Bunkemuseum og herefter begynder rundturen. Afsæt ca. 3 timer til turen og husk lommelygte og vandtæt fodtøj.

Pris 245kr. pr. person for en rundtur – børn under 12 år 110kr.
Kun tilmelding og forudbetaling på 21406804 – ring og hør nærmere.Image attachmentImage attachment

De fine billeder viser en del af de mange originale løbegrave som stadigvæk findes i den nordlige del af den tyskeplads i Esbjerg.
Betonbrisken blev støbt maj 1940 og havde en FLAK 8,8 cm 37 monteret i en periode.

Vil du vide mere og se de gamle tyske installationer, så har du mulighed for at deltage på vores ture rundt på flyvepladsen og vi starter igen med rundvisningerne på den gamle tyske flyveplads i Esbjerg og datoerne her i 1. halvår er:

– 24 februar 2024
– 23 marts 2024
– 27 april 2024
– 25 maj 2024

Turen starter kl. 10 med besøg i Tarp Bunkemuseum og herefter begynder rundturen. Afsæt ca. 3 timer til turen og husk lommelygte og vandtæt fodtøj.

Pris 245kr. pr. person for en rundtur – børn under 12 år 110kr.
Kun tilmelding og forudbetaling på 21406804 – ring og hør nærmere.
See MoreSee Less

3 weeks ago

3 CommentsComment on Facebook

Johnny Momme

Daniel Grøn 👍

Peter Karlsen

Der mangler jord i Esbjerg Kommune til erhvervsudvikling og flere områder af den tyske flyveplads 1940 -1945 bliver nu eksproprieret og solgt til erhverv.  Dette sker lige nu i den nordlige del af flyvepladsen omkring Vestkystvej og Sydvestjyske Museer er nu i gang med at undersøge forholdene og har selvfølgelig fundet spor fra løbegange, minefelter og pansergrave. 

Med det i mente, var vi en flok gode, men dog bekymrede mennesker i Foreningen Esbjerg i Atlantvolden som med bange anelser, kunne forudse, at de sidste splitterboxe ville blive ryddet og området ligeledes blive udlagt til erhvervsområde.

Men fakta er, at lige overfor Lyshøjen ligger der stadigvæk 2 ”Splitterboxe”. Disse jordvolde er de eneste tilbageværende flyhangarer på flyvepladsen. De havde plads til én flyvemaskine hver og havde som eneste tag et sløringsnet. Lige ved siden af flyhangarene ligger resterne af et flakbatteri opstillet af Luftwaffe tidligt i krigen. Der var tidligere 4 boxe – de 2 andre lå mere østlig for de nuværende og er i dag jævnet med jorden. Når flyene blev placeret i boxene spændte man som tidligere skrevet, sløringsnet udover flyene og fastgjorde fly samt sløringsnet til meget tunge betonklodser.

Der har været lidt forvirring omkring områdets status, så med bange anelser blev Esbjerg Kommune Kultur og Fritidsudvalget kontaktet, og vi fik dog hurtigt følgende positive svar:

”Tak for jeres henvendelse vedr. området med splitterboxe ved Landemærket. Det fremgår af jeres henvendelse, at det er opfattelsen at området er udlagt til erhvervsformål. Det er ikke tilfældet.
Området er tværtimod i kommuneplanen udlagt til grønt rekreativt område og i den gældende lokalplan udlagt til offentligt grønt område, netop for at sikre den historiske fortælling om flyvepladsen.
Det har vi ingen ønsker om at ændre på. Samtidig indgår området også som en del af kunstværket med lyshøjen og ”cigaren”.
Esbjerg Kommune har på den baggrund ikke interesse i at frasælge arealet til anden side eller i øvrigt at ændre områdets karakter.
Venlig hilsen
Jakob Lose
Udvalgsformand”

Så det var vældige gode nyheder og det lader til, at Splitterboxene  er sikret og kan fortælle deres historie om Besættelsen 1940 – 1945 de næste mange år.

Billede 0
SVM udgravning af området omkring Vestkystvej ind mod flyvepladsen

Billede 1
Midt på billedet  ligger de sidste 2 splitterboxe og man kan svagt skimte resterne af betonfundamentet fra FLAK i centrum på billedet – den lille hvide prik. Nederst til højre er Syd Energis værkstedsbygning og vejen på tværs er Landemærket.

Billede 2:
Skyggebillede der viser jordvoldene som boxene er lavet af. Den lange vandrette skygge nederst på billedet er en jordvold lavet af de 800.000m3 overskudsjord fra byggeriet af motorvejen omkring Esbjerg - navngivet Cigaren – hvor Lyshøjen ligeledes indgår som en del af.
Vejen som man kan se til venstre gennemskær Cigaren er den føromtalte Landemærket. Denne vej er lavet i midt ’80’erne.

Billede 3:
Taget af Luftwaffe i 1944 og viser klart rullebanerne over til boxene samt den tidligere omtalte pansergrav og samme kommentarer som billede 4

Billede 4:
Taget af RAF i 1945 og man kan se nogenlunde klart se rullevejene over til splitterboxene der er placeret stort set midt på billedet. De hvide aflange markeringer et stykke derfra er sløjfet pansergrave. Man mener, at Luftwaffe havde tænkt sig, at pansergraven skulle være der (ved de hvide markeringer) men så blev den flyttet længere ud. De gravede huller med pansergravens tværsnit og efterfølgende gravede man så ud mellem hullerne for at danne pansergraven.
Man ser også en masse små cirkulære jordhuller mellem FLAK og den sydlige splitterbox – det vides ikke hvad det er – men generelt har området generelt været udsat for meget uafklaret gravearbejde af Luftwaffe.

Her komme vi selvfølgelig forbi på vores ture rundt på flyvepladsen og vi starter igen med rundvisningerne på den gamle tyske flyveplads i Esbjerg og datoerne her i 1. halvår er:
- 24 februar 2024
- 23 marts 2024
- 27 april 2024
- 25 maj 2024
Turen starter kl. 10 med besøg i Tarp Bunkemuseum og herefter begynder rundturen. Afsæt ca. 3 timer til turen og husk lommelygte og vandtæt fodtøj.
Pris 245kr. pr. person for en rundtur – børn under 12 år 110kr.
Kun tilmelding og forudbetaling på 21406804 – ring og hør nærmere.Image attachmentImage attachment+2Image attachment

Der mangler jord i Esbjerg Kommune til erhvervsudvikling og flere områder af den tyske flyveplads 1940 -1945 bliver nu eksproprieret og solgt til erhverv. Dette sker lige nu i den nordlige del af flyvepladsen omkring Vestkystvej og Sydvestjyske Museer er nu i gang med at undersøge forholdene og har selvfølgelig fundet spor fra løbegange, minefelter og pansergrave.

Med det i mente, var vi en flok gode, men dog bekymrede mennesker i Foreningen Esbjerg i Atlantvolden som med bange anelser, kunne forudse, at de sidste splitterboxe ville blive ryddet og området ligeledes blive udlagt til erhvervsområde.

Men fakta er, at lige overfor Lyshøjen ligger der stadigvæk 2 ”Splitterboxe”. Disse jordvolde er de eneste tilbageværende flyhangarer på flyvepladsen. De havde plads til én flyvemaskine hver og havde som eneste tag et sløringsnet. Lige ved siden af flyhangarene ligger resterne af et flakbatteri opstillet af Luftwaffe tidligt i krigen. Der var tidligere 4 boxe – de 2 andre lå mere østlig for de nuværende og er i dag jævnet med jorden. Når flyene blev placeret i boxene spændte man som tidligere skrevet, sløringsnet udover flyene og fastgjorde fly samt sløringsnet til meget tunge betonklodser.

Der har været lidt forvirring omkring områdets status, så med bange anelser blev Esbjerg Kommune Kultur og Fritidsudvalget kontaktet, og vi fik dog hurtigt følgende positive svar:

”Tak for jeres henvendelse vedr. området med splitterboxe ved Landemærket. Det fremgår af jeres henvendelse, at det er opfattelsen at området er udlagt til erhvervsformål. Det er ikke tilfældet.
Området er tværtimod i kommuneplanen udlagt til grønt rekreativt område og i den gældende lokalplan udlagt til offentligt grønt område, netop for at sikre den historiske fortælling om flyvepladsen.
Det har vi ingen ønsker om at ændre på. Samtidig indgår området også som en del af kunstværket med lyshøjen og ”cigaren”.
Esbjerg Kommune har på den baggrund ikke interesse i at frasælge arealet til anden side eller i øvrigt at ændre områdets karakter.
Venlig hilsen
Jakob Lose
Udvalgsformand”

Så det var vældige gode nyheder og det lader til, at Splitterboxene er sikret og kan fortælle deres historie om Besættelsen 1940 – 1945 de næste mange år.

Billede 0
SVM udgravning af området omkring Vestkystvej ind mod flyvepladsen

Billede 1
Midt på billedet ligger de sidste 2 splitterboxe og man kan svagt skimte resterne af betonfundamentet fra FLAK i centrum på billedet – den lille hvide prik. Nederst til højre er Syd Energis værkstedsbygning og vejen på tværs er Landemærket.

Billede 2:
Skyggebillede der viser jordvoldene som boxene er lavet af. Den lange vandrette skygge nederst på billedet er en jordvold lavet af de 800.000m3 overskudsjord fra byggeriet af motorvejen omkring Esbjerg – navngivet Cigaren – hvor Lyshøjen ligeledes indgår som en del af.
Vejen som man kan se til venstre gennemskær Cigaren er den føromtalte Landemærket. Denne vej er lavet i midt ’80’erne.

Billede 3:
Taget af Luftwaffe i 1944 og viser klart rullebanerne over til boxene samt den tidligere omtalte pansergrav og samme kommentarer som billede 4

Billede 4:
Taget af RAF i 1945 og man kan se nogenlunde klart se rullevejene over til splitterboxene der er placeret stort set midt på billedet. De hvide aflange markeringer et stykke derfra er sløjfet pansergrave. Man mener, at Luftwaffe havde tænkt sig, at pansergraven skulle være der (ved de hvide markeringer) men så blev den flyttet længere ud. De gravede huller med pansergravens tværsnit og efterfølgende gravede man så ud mellem hullerne for at danne pansergraven.
Man ser også en masse små cirkulære jordhuller mellem FLAK og den sydlige splitterbox – det vides ikke hvad det er – men generelt har området generelt været udsat for meget uafklaret gravearbejde af Luftwaffe.

Her komme vi selvfølgelig forbi på vores ture rundt på flyvepladsen og vi starter igen med rundvisningerne på den gamle tyske flyveplads i Esbjerg og datoerne her i 1. halvår er:
– 24 februar 2024
– 23 marts 2024
– 27 april 2024
– 25 maj 2024
Turen starter kl. 10 med besøg i Tarp Bunkemuseum og herefter begynder rundturen. Afsæt ca. 3 timer til turen og husk lommelygte og vandtæt fodtøj.
Pris 245kr. pr. person for en rundtur – børn under 12 år 110kr.
Kun tilmelding og forudbetaling på 21406804 – ring og hør nærmere.
See MoreSee Less

4 weeks ago

5 CommentsComment on Facebook

Arend Post

Angående billede 4. Er der spørgsmål der går ud på en masse små cirkulære jordhuler, kan det ikke være bomberkrater fra bombningen af flyvepladsen den. 27. august 1944. Der blev jo dog kastet 115 stk. 500 kg. Bomber.

Henry Koch Hansen og Arly Slot Jensen sådan en tur skal vi altser på engang😃

Hvad er de der splitterboxe?

Hvis ikke de har planer om at bygge hvorfor er der så begyndt at lave de søge rander

View more comments

Esbjerg Fligerhorst maj 1942. 

Unteroffizier Heinz Hanke sidder i et Bf 109 E jagefly fra JG 1. 
Han bærer en RAF jakke som er taget som krigsbytte.
Heinz Hanke fløj den tyske flyvemaskine, som blev skudt ned nær Vellingegård under krigen. Han reddede sig ved at springe ud med faldskærm. Under et ophold i Frankrig pådrog han sig gulsot og malaria. Han blev erklæret 70% krigsinvalid. 

Kilder. Junker/Nat.museumImage attachment

Esbjerg Fligerhorst maj 1942.

Unteroffizier Heinz Hanke sidder i et Bf 109 E jagefly fra JG 1.
Han bærer en RAF jakke som er taget som krigsbytte.
Heinz Hanke fløj den tyske flyvemaskine, som blev skudt ned nær Vellingegård under krigen. Han reddede sig ved at springe ud med faldskærm. Under et ophold i Frankrig pådrog han sig gulsot og malaria. Han blev erklæret 70% krigsinvalid.

Kilder. Junker/Nat.museum
See MoreSee Less

1 month ago

2 CommentsComment on Facebook

Arhh… Han fik faktisk også tyfus og blev impotent, men lad nu det ligge.

Load more