Løbende nyhedsfeed fra vores Facebookside

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Grammofon og lakplader original fra den tyske flyveplads i Esbjerg😟 See MoreSee Less

3 weeks ago

Bunkersafari – 27. juni 2026 kl. 10.00 – 13.00

Tag med på en intens bunkertur og kom helt tæt på besættelsestiden.

Den ca. 3 timer lange tur går gennem de tyske bunkere ved Fliegerhorst Esbjerg, hvor officerer og soldater fra Luftwaffe engang havde deres daglige arbejde. Undervejs oplever vi originale effekter som hjelme, bajonetter, medaljer, uniformer, miner og personlige genstande efterladt af det tyske personale.

Vores guider fortæller om flyvepladsens rolle under krigen, om de danske værnemagere der byggede anlægget, og om tiden efter bombardementet i 1944, hvor området blev brugt som flygtningelejr.
En spændende og tankevækkende tur, hvor historien kommer helt tæt på.

Pris
250 kr. pr. person
Børn under 12 år: 110 kr.
Mødested: Tarp Bunkermuseum – Tarp Byvej 131 6715 Esbjerg N.
Husk lygter.
Tilmelding:
Kun efter aftale på tlf. 21 40 68 04
Bemærk: Bunkerne ligger på privat grund. Vi har naturligvis fået tilladelse fra lodsejerne.

Den gamle grammofon som du kan høre på filmen, blev efter sigende, stjålet i område ved den store kantine ved underlejr Solbakkegård
See MoreSee Less

3 weeks ago
Image attachment
Image attachment
Image attachment
Image attachment
Image attachment

Den tyske flyveplads i Esbjerg konverteres stille og roligt til industriomåde. I forbindelse med etablering af nyt virksomhedsdomicil, har entreprenøren frilagt de gamle løbegrave på dette område.
På et af billederne kan man se en længere sort markering hvilket er hovedkommunikationslinien mellem de to regelbau 608 på flyvepladsen.
Man kan også se det gamle markeringsbånd.
I området findes formodentlig også 1 eller 2 træbunkere. Følg ligeledes med på Foreningen Esbjerg i Atlantvolden😎
See MoreSee Less

3 weeks ago
📣 Vi holder åben

📣 Vi holder åbent den 14/5 & 15/5!

Kom forbi begge dage mellem kl. 10.00 – 12.00 😊
Vi glæder os til at se jer!

🗓️ 14. maj
🗓️ 15. maj
⏰ Kl. 10 – 12

👉 Husk at booke tid på forhånd på 21406804
See MoreSee Less

4 weeks ago

Bunkersafari – 27. juni 2026 kl. 10.00 – 13.00

Tag med på en intens bunkertur og kom helt tæt på besættelsestiden.
Den ca. 3 timer lange tur går gennem de tyske bunkere ved Fliegerhorst Esbjerg, hvor officerer og soldater fra Luftwaffe engang havde deres daglige arbejde. Undervejs oplever vi originale effekter som hjelme, bajonetter, medaljer, uniformer, miner og personlige genstande efterladt af det tyske personale.
Vores guider fortæller om flyvepladsens rolle under krigen, om de danske værnemagere der byggede anlægget, og om tiden efter bombardementet i 1944, hvor området blev brugt som flygtningelejr.
En spændende og tankevækkende tur, hvor historien kommer helt tæt på.
Pris
250 kr. pr. person
Børn under 12 år: 110 kr.
Mødested: Tarp Bunkermuseum – Tarp Byvej 131 6715 Esbjerg N.
Husk lygter.
Tilmelding:
Kun efter aftale på tlf. 21 40 68 04
Bemærk: Bunkerne ligger på privat grund. Vi har naturligvis fået tilladelse fra lodsejerne.

Bunkeren som kan ses på filmen, er den sidste af 4 beskyttelsesbunkere for civilt personale på flyvepladsen. Den kunne rumme 50 mand/kvinder.
See MoreSee Less

4 weeks ago
Image attachment
Image attachment
Image attachment

Den 4. maj 1945 er en af de mest betydningsfulde aftener i Danmarks historie. 🇩🇰
Efter fem lange og mørke år under besættelsen kom budskabet, som så mange havde ventet på. I radioen lød ordene om, at de tyske tropper i Danmark havde overgivet sig. Glæden bredte sig, og i hele landet blev mørklægningsgardinerne revet ned, mens levende lys blev sat i vinduerne som symbol på frihed og håb.

Vi mindes Danmarks befrielse 1945 med respekt og taknemmelighed. Men befrielsen gjaldt ikke hele landet på én gang.

På Bornholm var situationen en anden. Her fortsatte krigen endnu nogle dage. Øen blev bombet af sovjetiske styrker, og først den 9. maj overgav de tyske tropper sig. Bornholm forblev derefter besat af sovjetiske tropper frem til april 1946.

Derfor er den 4. maj både en dag for glæde – og for eftertanke.
I dag tænder vi stadig lys i vinduerne. Ikke kun for at mindes friheden, men også for at huske, at den ikke kom samtidig for alle – og at den aldrig må tages for givet.

Ære være dem, der kæmpede.
Ære være dem, der faldt.
Og tak for den frihed, vi lever i i dag. 🕯️🇩🇰
#4maj #befrielsen #bornholm #frihed #aldrigglemme
See MoreSee Less

1 month ago
Image attachment
Image attachment

🕯️ Tænd et lys for friheden – den 4. maj 🕯️
Den 4. maj er en helt særlig aften i Danmark.
En aften, hvor vi sætter lys i vinduerne og mindes friheden.
Vil du være med i år?
Gør det ekstra stemningsfuldt med lys fra TARP Bunkermuseum ✨
🔥 Tilbud:
2 lys: 45 kr.
2 pakker (4 lys): 85 kr.
Perfekt til vinduet – klar til en smuk og mindeværdig aften.
📦 Levering:
DAO til pakkeshop: 45 kr.
eller afhentning efter aftale.
📲 Bestil nemt:
Send en SMS eller ring på 21406804

Derfor tænder vi lys den 4. maj:
Den 4. maj 1945 kl. 20.36 lød de historiske ord i BBC’s dansksprogede nyhedsudsendelse:
“I dette øjeblik meddeles det, at Montgomery har oplyst, at de tyske tropper i Holland, Nordvesttyskland og i Danmark har overgivet sig.”
Krigen var slut. Besættelsen var ovre. Danmark (på nær Bornholm) var igen frit.
Siden da har vi hvert år markeret aftenen ved at sætte lys i vinduerne – som et symbol på frihed og håb.

❤️ Vær med til at holde traditionen i live.
See MoreSee Less

1 month ago

Liiidt mere vand end normalt – men fed stemning👍 See MoreSee Less

1 month ago

Rundtur på flyvepladsen👍
Der var liiiidt mere vand end forventet.
Men fed stemning – råt, stille og lidt mystisk
See MoreSee Less

1 month ago
Load more