Løbende nyhedsfeed fra vores Facebookside

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
Vi får idag besøg af formanden for Kultur & Fritidsudvalget i Esbjerg Kommune🇩🇰🇩🇰 @Jacob Lose og vi vil fortælle ham lidt om den tyske flyveplads, alle bunkere i Esbjerg og Fanø, Augustoprøret 1943 og meget mere samt det kæmpe turist potentiale der er bare ligger og venter…

Vi får idag besøg af formanden for Kultur & Fritidsudvalget i Esbjerg Kommune🇩🇰🇩🇰 @Jacob Lose og vi vil fortælle ham lidt om den tyske flyveplads, alle bunkere i Esbjerg og Fanø, Augustoprøret 1943 og meget mere samt det kæmpe turist potentiale der er bare ligger og venter… See MoreSee Less

4 days ago
Med Esbjerg Fonden som donor er Tarp Bunkemuseum kommet i besiddelse af en original SC 250  (rotes band) bombe fra enten Vandel eller Esbjerg. 

Rotes band klassificerer typen af bombe, herunder sprængsstoftype som kunne være trotyl, amatol mv.

SC 250 (Sprengbombe Cylindrisch 250) var en luftnedkastet højeksplosiv bombe til generelle formål produceret i Tyskland under Anden Verdenskrig og en af de mest brugte bombetyper under krigen af den tyske værnemagt.

Det kunne bæres af næsten alle tyske bombefly, herunder BF 109 og blev brugt med bemærkelsesværdig effekt af Junkers Ju 87 Stuka (Sturzkampfflugzeug eller dykkerbomber). 

Bombens vægt var omkring 250 kg og længde ca. 176 cm.
Den blev brugt på Østfronten og mange andre steder, og var frygtet for sin ødelæggende kraft. SC 250 var en af de mest brugte bomber i Anden Verdenskrig og blev ligeledes i vid udstrækning brugt under Blitzen på London.

Vores SC 250 har ikke længere den originale halefinne, idet denne er rustet op, der er dog lavet en ny halefinne som du kan se på billedet og resterne af den gamle ses længst til højre.

Denne fine bombe og meget andet kan du se på vores næste guidet bunkertur rundt på Esbjerg Fliegerhorst den 25. maj 2024.
Turen starter kl. 10.00 med besøg i Tarp Bunkemuseum og herefter begynder rundturen. Afsæt ca. 3 timer til turen og husk lommelygte og støvler.

Vi besøger følgende:
• 2 x Regelbau 622 (mandskab)
• Gefechtstanden fra 1940.
• Regelbau 608 (kommando)
• Regelbau 639 (sanitets)
• Regelbau L412 A (befalingsbunker FLAK)
• Beskyttelsesbunker 50 mand fra 1940.
• Ringstand bauform 261 ringstand 2 cm Flak 38 für Flugplatzverteidigung.
• Splitterboxene. 

Pris 245 kr. pr. person for en rundtur – børn under 12 år 110kr.
Kun tilmelding og forudbetaling på 21406804 – ring og hør nærmere.
Husk at ovennævnte bunkere er placeret på privat grund og adgang kræver tilladelse fra lodsejere – det har vi.
Del gerneImage attachment

Med Esbjerg Fonden som donor er Tarp Bunkemuseum kommet i besiddelse af en original SC 250 (rotes band) bombe fra enten Vandel eller Esbjerg.

Rotes band klassificerer typen af bombe, herunder sprængsstoftype som kunne være trotyl, amatol mv.

SC 250 (Sprengbombe Cylindrisch 250) var en luftnedkastet højeksplosiv bombe til generelle formål produceret i Tyskland under Anden Verdenskrig og en af de mest brugte bombetyper under krigen af den tyske værnemagt.

Det kunne bæres af næsten alle tyske bombefly, herunder BF 109 og blev brugt med bemærkelsesværdig effekt af Junkers Ju 87 Stuka (Sturzkampfflugzeug eller dykkerbomber).

Bombens vægt var omkring 250 kg og længde ca. 176 cm.
Den blev brugt på Østfronten og mange andre steder, og var frygtet for sin ødelæggende kraft. SC 250 var en af de mest brugte bomber i Anden Verdenskrig og blev ligeledes i vid udstrækning brugt under Blitzen på London.

Vores SC 250 har ikke længere den originale halefinne, idet denne er rustet op, der er dog lavet en ny halefinne som du kan se på billedet og resterne af den gamle ses længst til højre.

Denne fine bombe og meget andet kan du se på vores næste guidet bunkertur rundt på Esbjerg Fliegerhorst den 25. maj 2024.
Turen starter kl. 10.00 med besøg i Tarp Bunkemuseum og herefter begynder rundturen. Afsæt ca. 3 timer til turen og husk lommelygte og støvler.

Vi besøger følgende:
• 2 x Regelbau 622 (mandskab)
• Gefechtstanden fra 1940.
• Regelbau 608 (kommando)
• Regelbau 639 (sanitets)
• Regelbau L412 A (befalingsbunker FLAK)
• Beskyttelsesbunker 50 mand fra 1940.
• Ringstand bauform 261 ringstand 2 cm Flak 38 für Flugplatzverteidigung.
• Splitterboxene.

Pris 245 kr. pr. person for en rundtur – børn under 12 år 110kr.
Kun tilmelding og forudbetaling på 21406804 – ring og hør nærmere.
Husk at ovennævnte bunkere er placeret på privat grund og adgang kræver tilladelse fra lodsejere – det har vi.
Del gerne
See MoreSee Less

6 days ago

2 CommentsComment on Facebook

Vet dere hvordan merkingen var på de forskjellige typene av denne bomben? Var det forskjellige farger og antall på stripene? Hvilken farge er det i så fall på de forskjellige typene?

Stig J. Grønfeldt

Image attachment

Photos from Foreningen Esbjerg i Atlantvolden’s post See MoreSee Less

2 weeks ago
Husk at sætte lys i dit vindue i aften til ære for dem, der kæmpede for Danmark ❤️🙏🇩🇰🇩🇰🇩🇰

Husk at sætte lys i dit vindue i aften til ære for dem, der kæmpede for Danmark ❤️🙏🇩🇰🇩🇰🇩🇰 See MoreSee Less

2 weeks ago
I princippet kunne man starte og lande 360 grader rundt på Esbjerg Fliegerhorst men der var officielt to start/ og landingsbaner hver 1000 meter lange og 300 meter brede.

Begge baner var græs og kunne ikke bære tunge fly både under og efter vådt vejr. Derfor blev hele området drænet (se tegning) men de tunge fly lavede alligevel dybe spor og derfor tromlede man regelmæssigt start- og landingsbanerne med den store og tunge tromle du kan se på billedet.Image attachment

I princippet kunne man starte og lande 360 grader rundt på Esbjerg Fliegerhorst men der var officielt to start/ og landingsbaner hver 1000 meter lange og 300 meter brede.

Begge baner var græs og kunne ikke bære tunge fly både under og efter vådt vejr. Derfor blev hele området drænet (se tegning) men de tunge fly lavede alligevel dybe spor og derfor tromlede man regelmæssigt start- og landingsbanerne med den store og tunge tromle du kan se på billedet.
See MoreSee Less

1 month ago
I forbindelse med besættelsen af Danmark havde den tyske besættelsesmagt trykt et flyveblad med et opråb til Danmarks soldater og folk, som om morgenen den 9. april 1940 blev kastet ned til befolkningen fra fly. 

Flyvebladet indeholdt Værnemagtens ønsker til, hvordan befolkningen skulle forholde sig til besættelsen. Samtidig blev der redegjort for, hvorfor det var nødvendigt at besætte Danmark. Ifølge flyvebladet var det for at sikre, at dansk territorium ikke blev anvendt i krigsøjemed af Storbritannien.

Den reelle årsag var, at tyskerne af strategiske årsager ønskede at opnå kontrol med de norske fjorde, og besættelsen af Danmark var et led i denne strategi. Fra Norge var det muligt at angribe Storbritannien. OPROP var, som det fremgår af titlen, skrevet på et noget ubehjælpsomt dansk, både med hensyn til stavning, grammatik og ordvalg. Det er underskrevet af general Leonhard Kaupisch (1878-1945), der ledede invasionen den 9. april 1940 og derefter blev øverstkommanderende for de tyske styrker i Danmark.Image attachment

I forbindelse med besættelsen af Danmark havde den tyske besættelsesmagt trykt et flyveblad med et opråb til Danmarks soldater og folk, som om morgenen den 9. april 1940 blev kastet ned til befolkningen fra fly.

Flyvebladet indeholdt Værnemagtens ønsker til, hvordan befolkningen skulle forholde sig til besættelsen. Samtidig blev der redegjort for, hvorfor det var nødvendigt at besætte Danmark. Ifølge flyvebladet var det for at sikre, at dansk territorium ikke blev anvendt i krigsøjemed af Storbritannien.

Den reelle årsag var, at tyskerne af strategiske årsager ønskede at opnå kontrol med de norske fjorde, og besættelsen af Danmark var et led i denne strategi. Fra Norge var det muligt at angribe Storbritannien. ‘OPROP’ var, som det fremgår af titlen, skrevet på et noget ubehjælpsomt dansk, både med hensyn til stavning, grammatik og ordvalg. Det er underskrevet af general Leonhard Kaupisch (1878-1945), der ledede invasionen den 9. april 1940 og derefter blev øverstkommanderende for de tyske styrker i Danmark.
See MoreSee Less

1 month ago
Der er mange der har efterspurgt lidt fakta omkring bombeeksplosionen på Lillebæltsvej i 2002, så her et par billeder og par kommentarer:

Den 130 cm lange og 453 kg tunge amerikanske bombe fra Anden Verdenskrig (1000lb general Purpose) blev fritlagt på en byggeplads på Lillebæltsvej 7 i Kjærsing af gravemester Hans E. Hansen, der i med sin gravemaskine trak en ueksploderet bombe op af jorden under gravearbejde den 13/9 2002, og Esbjerg Politi rekvirerede forsvarets ammunitionsrydderene (EOD) fra Skive Kaserne til at uskadeliggøre bomben.
 
Bomben var nedkastet under amerikanernes bombardement af den tyske flyveplads den 27. august 1944 af 41st Combat Bomber Wing og chefen brigadegeneral Robert Travis deltog.

Den officielle rapport lyder:
 37 fly fra 303rd Bomb Group fløj som 41st A Combat Air Wing på missionen, hvor target of opportunity Esbjerg flyveplads i Danmark blev angrebet. Det primære mål ved Johannisthal (nordlige Berlin) i Tyskland blev ikke angrebet på grund af dårlige vejrforhold. 
24 fly kastede 115 x 1000 GP og 10 x M17 over Esbjerg flyveplads. Træffere blev scoret i hangarområde og mod et jernbanespor. Ingen fjendtlige fly set. Luftværnsilden var moderat og nøjagtig og resulterede i et fly tabt, tre større og 13 mindre kampskadede fly. Ti mand savnes. Egne jagere ydede excellent støtte

Direktøren i entreprenørfirmaet Brink og Søn, Esbjerg udtalte dengang:

»Vi er ved at kloakere området i forbindelse med en haludvidelse på 800 kvadratmeter for Tømmerfirmaet Henning Frøkjær. Vi har gravet gennem flere bombekratere, der er registreret ved kommunen. Men ingen anede selvfølgelig, at der lå en bombe en meter nede i jorden. Den gamle flyveplads har åben bart været mål for allierede bombetogter. Vores medarbejder blev chokeret, da bomben kom op. Vi fik hurtigt ryddet pladsen«.

Da man ville flække den med en sprængladning, røg den i stedet i luften med et brag, der gav skader på et halvt hundrede bygninger. Vinduer blev smadret, gavle blæst ind og tagsten revet af og braget kunne høres i det meste af Esbjerg

Statistisk set vurderede det amerikanske luftvåben efter krigen, at kun ca. 90% af ALLE de nedkastede bomber i krigen detonerede generelt – det vil så betyde her i Esbjerg, at omkring den gamle tyske flyveplads ligger der minimum ca. 10 stk. 1000 GP der ikke er detoneret - så pas på hvor du går.........der mangler ca. 9...   

Efterspil.
Forsikringsselskaberne vurderede skaderne til ca. otte millioner kroner og forsikringsselskaberne påstod, at bombeeksperterne undervurderede bombens farlighed og ikke gjorde nok for at mindske skaderne.

Der var tid nok til at indkapsle bomben i containere fyldt med sand, mente de og anlagde sag mod Forsvarsministeriet.

Men landsretten mente altså ikke, at ammunitions-rydningstjenesten har fejlvurderet sprængkraften og den nødvendige indkapsling i sådan grad, at man hænger på ansvaret for skaderne.

Dommerne har især lagt vægt på, at hvis man skulle have øget sikkerhedsforanstaltningerne, så ville det have forøget risikoen for, at bomben var eksploderede ukontrolleret.

Her kommer vi også forbi på vores næste tur rundt på den tyske flyveplads den 27 april 2024 med start kl. 10.00
Ring på 21406804 og bestil en billet.Image attachmentImage attachment+8Image attachment

Der er mange der har efterspurgt lidt fakta omkring bombeeksplosionen på Lillebæltsvej i 2002, så her et par billeder og par kommentarer:

Den 130 cm lange og 453 kg tunge amerikanske bombe fra Anden Verdenskrig (1000lb general Purpose) blev fritlagt på en byggeplads på Lillebæltsvej 7 i Kjærsing af gravemester Hans E. Hansen, der i med sin gravemaskine trak en ueksploderet bombe op af jorden under gravearbejde den 13/9 2002, og Esbjerg Politi rekvirerede forsvarets ammunitionsrydderene (EOD) fra Skive Kaserne til at uskadeliggøre bomben.

Bomben var nedkastet under amerikanernes bombardement af den tyske flyveplads den 27. august 1944 af 41st Combat Bomber Wing og chefen brigadegeneral Robert Travis deltog.

Den officielle rapport lyder:
" 37 fly fra 303rd Bomb Group fløj som 41st A Combat Air Wing på missionen, hvor target of opportunity Esbjerg flyveplads i Danmark blev angrebet. Det primære mål ved Johannisthal (nordlige Berlin) i Tyskland blev ikke angrebet på grund af dårlige vejrforhold.
24 fly kastede 115 x 1000 GP og 10 x M17 over Esbjerg flyveplads. Træffere blev scoret i hangarområde og mod et jernbanespor. Ingen fjendtlige fly set. Luftværnsilden var moderat og nøjagtig og resulterede i et fly tabt, tre større og 13 mindre kampskadede fly. Ti mand savnes. Egne jagere ydede excellent støtte"

Direktøren i entreprenørfirmaet Brink og Søn, Esbjerg udtalte dengang:

»Vi er ved at kloakere området i forbindelse med en haludvidelse på 800 kvadratmeter for Tømmerfirmaet Henning Frøkjær. Vi har gravet gennem flere bombekratere, der er registreret ved kommunen. Men ingen anede selvfølgelig, at der lå en bombe en meter nede i jorden. Den gamle flyveplads har åben bart været mål for allierede bombetogter. Vores medarbejder blev chokeret, da bomben kom op. Vi fik hurtigt ryddet pladsen«.

Da man ville flække den med en sprængladning, røg den i stedet i luften med et brag, der gav skader på et halvt hundrede bygninger. Vinduer blev smadret, gavle blæst ind og tagsten revet af og braget kunne høres i det meste af Esbjerg

Statistisk set vurderede det amerikanske luftvåben efter krigen, at kun ca. 90% af ALLE de nedkastede bomber i krigen detonerede generelt – det vil så betyde her i Esbjerg, at omkring den gamle tyske flyveplads ligger der minimum ca. 10 stk. 1000 GP der ikke er detoneret – så pas på hvor du går………der mangler ca. 9…

Efterspil.
Forsikringsselskaberne vurderede skaderne til ca. otte millioner kroner og forsikringsselskaberne påstod, at bombeeksperterne undervurderede bombens farlighed og ikke gjorde nok for at mindske skaderne.

Der var tid nok til at indkapsle bomben i containere fyldt med sand, mente de og anlagde sag mod Forsvarsministeriet.

Men landsretten mente altså ikke, at ammunitions-rydningstjenesten har fejlvurderet sprængkraften og den nødvendige indkapsling i sådan grad, at man hænger på ansvaret for skaderne.

Dommerne har især lagt vægt på, at hvis man skulle have øget sikkerhedsforanstaltningerne, så ville det have forøget risikoen for, at bomben var eksploderede ukontrolleret.

Her kommer vi også forbi på vores næste tur rundt på den tyske flyveplads den 27 april 2024 med start kl. 10.00
Ring på 21406804 og bestil en billet.
See MoreSee Less

1 month ago

3 CommentsComment on Facebook

Husker det som var det i går. Maj-Brit Hyldahl vis lige Michael dette.

Lykkedes det ?

Tommy Johnsen

Husk at vi også holder åbent 31/3 2024 Påskedag fra 13.00 - 15.00. Du skal blot ringe på 21406804 og booke en tid.

Det fine billede viser en efterladt 150 cm lyskaster på en transportvogn fra værkstedet i Storegade i Esbjerg 

I Storegade havde tyskerne et større værkstedskompleks, hvor der blev serviceret og repareret både kanoner og lyskastere. Grunden havde indtil 1942 rummet en gård med stalde og lader, som tyskerne så overtog. Her udbyggede de området med flere værkstedsbygninger inkl. en mandskabsbarak, branddam, vagtbygning med mere.

Husk at vi også holder åbent 31/3 2024 Påskedag fra 13.00 – 15.00. Du skal blot ringe på 21406804 og booke en tid.

Det fine billede viser en efterladt 150 cm lyskaster på en transportvogn fra værkstedet i Storegade i Esbjerg

I Storegade havde tyskerne et større værkstedskompleks, hvor der blev serviceret og repareret både kanoner og lyskastere. Grunden havde indtil 1942 rummet en gård med stalde og lader, som tyskerne så overtog. Her udbyggede de området med flere værkstedsbygninger inkl. en mandskabsbarak, branddam, vagtbygning med mere.
See MoreSee Less

2 months ago

2 CommentsComment on Facebook

Hvor i Storegade var det?

Load more

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *