Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
I forbindelse med besættelsen af Danmark havde den tyske besættelsesmagt trykt et flyveblad med et opråb til Danmarks soldater og folk, som om morgenen den 9. april 1940 blev kastet ned til befolkningen fra fly. 

Flyvebladet indeholdt Værnemagtens ønsker til, hvordan befolkningen skulle forholde sig til besættelsen. Samtidig blev der redegjort for, hvorfor det var nødvendigt at besætte Danmark. Ifølge flyvebladet var det for at sikre, at dansk territorium ikke blev anvendt i krigsøjemed af Storbritannien.

Den reelle årsag var, at tyskerne af strategiske årsager ønskede at opnå kontrol med de norske fjorde, og besættelsen af Danmark var et led i denne strategi. Fra Norge var det muligt at angribe Storbritannien. OPROP var, som det fremgår af titlen, skrevet på et noget ubehjælpsomt dansk, både med hensyn til stavning, grammatik og ordvalg. Det er underskrevet af general Leonhard Kaupisch (1878-1945), der ledede invasionen den 9. april 1940 og derefter blev øverstkommanderende for de tyske styrker i Danmark.Image attachment

I forbindelse med besættelsen af Danmark havde den tyske besættelsesmagt trykt et flyveblad med et opråb til Danmarks soldater og folk, som om morgenen den 9. april 1940 blev kastet ned til befolkningen fra fly.

Flyvebladet indeholdt Værnemagtens ønsker til, hvordan befolkningen skulle forholde sig til besættelsen. Samtidig blev der redegjort for, hvorfor det var nødvendigt at besætte Danmark. Ifølge flyvebladet var det for at sikre, at dansk territorium ikke blev anvendt i krigsøjemed af Storbritannien.

Den reelle årsag var, at tyskerne af strategiske årsager ønskede at opnå kontrol med de norske fjorde, og besættelsen af Danmark var et led i denne strategi. Fra Norge var det muligt at angribe Storbritannien. ‘OPROP’ var, som det fremgår af titlen, skrevet på et noget ubehjælpsomt dansk, både med hensyn til stavning, grammatik og ordvalg. Det er underskrevet af general Leonhard Kaupisch (1878-1945), der ledede invasionen den 9. april 1940 og derefter blev øverstkommanderende for de tyske styrker i Danmark.
See MoreSee Less

17 hours ago
Der er mange der har efterspurgt lidt fakta omkring bombeeksplosionen på Lillebæltsvej i 2002, så her et par billeder og par kommentarer:

Den 130 cm lange og 453 kg tunge amerikanske bombe fra Anden Verdenskrig (1000lb general Purpose) blev fritlagt på en byggeplads på Lillebæltsvej 7 i Kjærsing af gravemester Hans E. Hansen, der i med sin gravemaskine trak en ueksploderet bombe op af jorden under gravearbejde den 13/9 2002, og Esbjerg Politi rekvirerede forsvarets ammunitionsrydderene (EOD) fra Skive Kaserne til at uskadeliggøre bomben.
 
Bomben var nedkastet under amerikanernes bombardement af den tyske flyveplads den 27. august 1944 af 41st Combat Bomber Wing og chefen brigadegeneral Robert Travis deltog.

Den officielle rapport lyder:
 37 fly fra 303rd Bomb Group fløj som 41st A Combat Air Wing på missionen, hvor target of opportunity Esbjerg flyveplads i Danmark blev angrebet. Det primære mål ved Johannisthal (nordlige Berlin) i Tyskland blev ikke angrebet på grund af dårlige vejrforhold. 
24 fly kastede 115 x 1000 GP og 10 x M17 over Esbjerg flyveplads. Træffere blev scoret i hangarområde og mod et jernbanespor. Ingen fjendtlige fly set. Luftværnsilden var moderat og nøjagtig og resulterede i et fly tabt, tre større og 13 mindre kampskadede fly. Ti mand savnes. Egne jagere ydede excellent støtte

Direktøren i entreprenørfirmaet Brink og Søn, Esbjerg udtalte dengang:

»Vi er ved at kloakere området i forbindelse med en haludvidelse på 800 kvadratmeter for Tømmerfirmaet Henning Frøkjær. Vi har gravet gennem flere bombekratere, der er registreret ved kommunen. Men ingen anede selvfølgelig, at der lå en bombe en meter nede i jorden. Den gamle flyveplads har åben bart været mål for allierede bombetogter. Vores medarbejder blev chokeret, da bomben kom op. Vi fik hurtigt ryddet pladsen«.

Da man ville flække den med en sprængladning, røg den i stedet i luften med et brag, der gav skader på et halvt hundrede bygninger. Vinduer blev smadret, gavle blæst ind og tagsten revet af og braget kunne høres i det meste af Esbjerg

Statistisk set vurderede det amerikanske luftvåben efter krigen, at kun ca. 90% af ALLE de nedkastede bomber i krigen detonerede generelt – det vil så betyde her i Esbjerg, at omkring den gamle tyske flyveplads ligger der minimum ca. 10 stk. 1000 GP der ikke er detoneret - så pas på hvor du går.........der mangler ca. 9...   

Efterspil.
Forsikringsselskaberne vurderede skaderne til ca. otte millioner kroner og forsikringsselskaberne påstod, at bombeeksperterne undervurderede bombens farlighed og ikke gjorde nok for at mindske skaderne.

Der var tid nok til at indkapsle bomben i containere fyldt med sand, mente de og anlagde sag mod Forsvarsministeriet.

Men landsretten mente altså ikke, at ammunitions-rydningstjenesten har fejlvurderet sprængkraften og den nødvendige indkapsling i sådan grad, at man hænger på ansvaret for skaderne.

Dommerne har især lagt vægt på, at hvis man skulle have øget sikkerhedsforanstaltningerne, så ville det have forøget risikoen for, at bomben var eksploderede ukontrolleret.

Her kommer vi også forbi på vores næste tur rundt på den tyske flyveplads den 27 april 2024 med start kl. 10.00
Ring på 21406804 og bestil en billet.Image attachmentImage attachment+8Image attachment

Der er mange der har efterspurgt lidt fakta omkring bombeeksplosionen på Lillebæltsvej i 2002, så her et par billeder og par kommentarer:

Den 130 cm lange og 453 kg tunge amerikanske bombe fra Anden Verdenskrig (1000lb general Purpose) blev fritlagt på en byggeplads på Lillebæltsvej 7 i Kjærsing af gravemester Hans E. Hansen, der i med sin gravemaskine trak en ueksploderet bombe op af jorden under gravearbejde den 13/9 2002, og Esbjerg Politi rekvirerede forsvarets ammunitionsrydderene (EOD) fra Skive Kaserne til at uskadeliggøre bomben.

Bomben var nedkastet under amerikanernes bombardement af den tyske flyveplads den 27. august 1944 af 41st Combat Bomber Wing og chefen brigadegeneral Robert Travis deltog.

Den officielle rapport lyder:
" 37 fly fra 303rd Bomb Group fløj som 41st A Combat Air Wing på missionen, hvor target of opportunity Esbjerg flyveplads i Danmark blev angrebet. Det primære mål ved Johannisthal (nordlige Berlin) i Tyskland blev ikke angrebet på grund af dårlige vejrforhold.
24 fly kastede 115 x 1000 GP og 10 x M17 over Esbjerg flyveplads. Træffere blev scoret i hangarområde og mod et jernbanespor. Ingen fjendtlige fly set. Luftværnsilden var moderat og nøjagtig og resulterede i et fly tabt, tre større og 13 mindre kampskadede fly. Ti mand savnes. Egne jagere ydede excellent støtte"

Direktøren i entreprenørfirmaet Brink og Søn, Esbjerg udtalte dengang:

»Vi er ved at kloakere området i forbindelse med en haludvidelse på 800 kvadratmeter for Tømmerfirmaet Henning Frøkjær. Vi har gravet gennem flere bombekratere, der er registreret ved kommunen. Men ingen anede selvfølgelig, at der lå en bombe en meter nede i jorden. Den gamle flyveplads har åben bart været mål for allierede bombetogter. Vores medarbejder blev chokeret, da bomben kom op. Vi fik hurtigt ryddet pladsen«.

Da man ville flække den med en sprængladning, røg den i stedet i luften med et brag, der gav skader på et halvt hundrede bygninger. Vinduer blev smadret, gavle blæst ind og tagsten revet af og braget kunne høres i det meste af Esbjerg

Statistisk set vurderede det amerikanske luftvåben efter krigen, at kun ca. 90% af ALLE de nedkastede bomber i krigen detonerede generelt – det vil så betyde her i Esbjerg, at omkring den gamle tyske flyveplads ligger der minimum ca. 10 stk. 1000 GP der ikke er detoneret – så pas på hvor du går………der mangler ca. 9…

Efterspil.
Forsikringsselskaberne vurderede skaderne til ca. otte millioner kroner og forsikringsselskaberne påstod, at bombeeksperterne undervurderede bombens farlighed og ikke gjorde nok for at mindske skaderne.

Der var tid nok til at indkapsle bomben i containere fyldt med sand, mente de og anlagde sag mod Forsvarsministeriet.

Men landsretten mente altså ikke, at ammunitions-rydningstjenesten har fejlvurderet sprængkraften og den nødvendige indkapsling i sådan grad, at man hænger på ansvaret for skaderne.

Dommerne har især lagt vægt på, at hvis man skulle have øget sikkerhedsforanstaltningerne, så ville det have forøget risikoen for, at bomben var eksploderede ukontrolleret.

Her kommer vi også forbi på vores næste tur rundt på den tyske flyveplads den 27 april 2024 med start kl. 10.00
Ring på 21406804 og bestil en billet.
See MoreSee Less

3 days ago

3 CommentsComment on Facebook

Husker det som var det i går. Maj-Brit Hyldahl vis lige Michael dette.

Lykkedes det ?

Tommy Johnsen

Husk at vi også holder åbent 31/3 2024 Påskedag fra 13.00 - 15.00. Du skal blot ringe på 21406804 og booke en tid.

Det fine billede viser en efterladt 150 cm lyskaster på en transportvogn fra værkstedet i Storegade i Esbjerg 

I Storegade havde tyskerne et større værkstedskompleks, hvor der blev serviceret og repareret både kanoner og lyskastere. Grunden havde indtil 1942 rummet en gård med stalde og lader, som tyskerne så overtog. Her udbyggede de området med flere værkstedsbygninger inkl. en mandskabsbarak, branddam, vagtbygning med mere.

Husk at vi også holder åbent 31/3 2024 Påskedag fra 13.00 – 15.00. Du skal blot ringe på 21406804 og booke en tid.

Det fine billede viser en efterladt 150 cm lyskaster på en transportvogn fra værkstedet i Storegade i Esbjerg

I Storegade havde tyskerne et større værkstedskompleks, hvor der blev serviceret og repareret både kanoner og lyskastere. Grunden havde indtil 1942 rummet en gård med stalde og lader, som tyskerne så overtog. Her udbyggede de området med flere værkstedsbygninger inkl. en mandskabsbarak, branddam, vagtbygning med mere.
See MoreSee Less

2 weeks ago

2 CommentsComment on Facebook

Hvor i Storegade var det?

Vi har stadigvæk ledige pladser til den guidet rundtur på Esbjerg Fliegerhorst 23 marts 2024 med start kl. 10.00 – så skynd dig at ringe på 21406804 og få bestilt billetter. 

Billedet viser en selvlysende pil der er placeret ved indgangen i sanitetsbunkeren, en Regelbau 639 (Großer Sanitätsunterstand) på Esbjerg Fliegerhorst. Pilen indikerer retning mod operationsstuen hvor de sårede kunne blive opereret.

Det selvlysende materiale er formodentligt lavet primært af zinksulfid som er i stand til at fange den energi, som lyset fra lamper indeholder, og derefter holde på energien og langsomt sende den tilbage igen og her små 80 år efter virker det endnu.

Sanitetsbunkeren blev færdigmeldt 18. August 1944 så den har formodentligt været i brug under bombningen af Esbjerg Fliegerhorst søndag den 27. August 1944 foretaget af 41. Combat Bomber Wing. 60 amerikanske B-17 bombemaskiner kastede under fire bølgetæpper 147,5 tons sprængbomber og 30 tons brandbomber

Vi kommer selvfølgelig forbi sanitetsbunkeren på de næste guidet bunkerture rundt på Esbjerg Fliegerhorst. 
Turen starter kl. 10.00 med besøg i Tarp Bunkemuseum og herefter begynder rundturen. Afsæt ca. 3 timer til turen og husk lommelygte og støvler.

Vi besøger følgende:
• 2 x Regelbau 622 (mandskab)
• Gefechtstanden fra 1940.
• Regelbau 608 (kommando)
• Regelbau 639 (sanitets)
• Regelbau L412 A (befalingsbunker FLAK)
• Beskyttelsesbunker 50 mand fra 1940.
• Ringstand bauform 261 ringstand 2 cm Flak 38 für Flugplatzverteidigung.
• Splitterboxene. 
Pris 245 kr. pr. person for en rundtur – børn under 12 år 110kr.
Kun tilmelding og forudbetaling på 21406804 – ring og hør nærmere.
Husk at ovennævnte bunkere er placeret på privat grund og adgang kræver tilladelse fra lodsejere – det har vi.

Vi har stadigvæk ledige pladser til den guidet rundtur på Esbjerg Fliegerhorst 23 marts 2024 med start kl. 10.00 – så skynd dig at ringe på 21406804 og få bestilt billetter.

Billedet viser en selvlysende pil der er placeret ved indgangen i sanitetsbunkeren, en Regelbau 639 (Großer Sanitätsunterstand) på Esbjerg Fliegerhorst. Pilen indikerer retning mod operationsstuen hvor de sårede kunne blive opereret.

Det selvlysende materiale er formodentligt lavet primært af zinksulfid som er i stand til at fange den energi, som lyset fra lamper indeholder, og derefter holde på energien og langsomt sende den tilbage igen og her små 80 år efter virker det endnu.

Sanitetsbunkeren blev færdigmeldt 18. August 1944 så den har formodentligt været i brug under bombningen af Esbjerg Fliegerhorst søndag den 27. August 1944 foretaget af 41. Combat Bomber Wing. 60 amerikanske B-17 bombemaskiner kastede under fire bølgetæpper 147,5 tons sprængbomber og 30 tons brandbomber

Vi kommer selvfølgelig forbi sanitetsbunkeren på de næste guidet bunkerture rundt på Esbjerg Fliegerhorst.
Turen starter kl. 10.00 med besøg i Tarp Bunkemuseum og herefter begynder rundturen. Afsæt ca. 3 timer til turen og husk lommelygte og støvler.

Vi besøger følgende:
• 2 x Regelbau 622 (mandskab)
• Gefechtstanden fra 1940.
• Regelbau 608 (kommando)
• Regelbau 639 (sanitets)
• Regelbau L412 A (befalingsbunker FLAK)
• Beskyttelsesbunker 50 mand fra 1940.
• Ringstand bauform 261 ringstand 2 cm Flak 38 für Flugplatzverteidigung.
• Splitterboxene.
Pris 245 kr. pr. person for en rundtur – børn under 12 år 110kr.
Kun tilmelding og forudbetaling på 21406804 – ring og hør nærmere.
Husk at ovennævnte bunkere er placeret på privat grund og adgang kræver tilladelse fra lodsejere – det har vi.
See MoreSee Less

3 weeks ago
En lille fin regelbau 621 på flyvepladsen er kommet frem igen efter oprydning omkring den.
Vi kommer også forbi her på vores ture rundt på flyvepladsen.
Næste gang 23/3 kl 10 - ring 21406804🚀
Tak til Nikko for lån af 2 billeder🙏Image attachmentImage attachment+2Image attachment

En lille fin regelbau 621 på flyvepladsen er kommet frem igen efter oprydning omkring den.
Vi kommer også forbi her på vores ture rundt på flyvepladsen.
Næste gang 23/3 kl 10 – ring 21406804🚀
Tak til Nikko Derbyshire for lån af 2 billeder🙏
See MoreSee Less

3 weeks ago

1 CommentComment on Facebook

Sådan er jeg bare så flink😁

Det fine billede viser lidt af de originale løbegrave ved splitterboxene på den tyske flyveplads i Esbjerg. 
Her kommer vi selvfølgelig forbi på vores guidet ture rundt på flyvepladsen. 

Der er stadigvæk pladser ledige til turen 23 marts 2024.

Turen starter kl. 10.00 med besøg i Tarp Bunkemuseum og herefter begynder rundturen. Afsæt ca. 3 timer til turen og husk lommelygte og vandtæt fodtøj.

Vi kigger ind i følgende bunkere:

–  2 x Regelbau 622 (mandskab)
– Gefechtstanden fra 1940
– Regelbau 608 (kommando)
– Regelbau 639 (sanitets)
– Regelbau L412 A (befalingsbunker FLAK)
– Beskyttelsesbunker 50 mand fra 1940.
– Ringstand bauform 261 ringstand 2 cm Flak 38 für  Flugplatzverteidigung.
– Splitterboxene + ammunitionsområdet

Pris 245kr. pr. person for en rundtur – børn under 12 år 110kr.

Kun tilmelding og forudbetaling på 21406804 – ring og hør nærmere.

Husk at ovennævnte bunkere er placeret på privat grund og adgang kræver tilladelse fra lodsejere – det har vi.

Det fine billede viser lidt af de originale løbegrave ved splitterboxene på den tyske flyveplads i Esbjerg.
Her kommer vi selvfølgelig forbi på vores guidet ture rundt på flyvepladsen.

Der er stadigvæk pladser ledige til turen 23 marts 2024.

Turen starter kl. 10.00 med besøg i Tarp Bunkemuseum og herefter begynder rundturen. Afsæt ca. 3 timer til turen og husk lommelygte og vandtæt fodtøj.

Vi kigger ind i følgende bunkere:

– 2 x Regelbau 622 (mandskab)
– Gefechtstanden fra 1940
– Regelbau 608 (kommando)
– Regelbau 639 (sanitets)
– Regelbau L412 A (befalingsbunker FLAK)
– Beskyttelsesbunker 50 mand fra 1940.
– Ringstand bauform 261 ringstand 2 cm Flak 38 für Flugplatzverteidigung.
– Splitterboxene + ammunitionsområdet

Pris 245kr. pr. person for en rundtur – børn under 12 år 110kr.

Kun tilmelding og forudbetaling på 21406804 – ring og hør nærmere.

Husk at ovennævnte bunkere er placeret på privat grund og adgang kræver tilladelse fra lodsejere – det har vi.
See MoreSee Less

4 weeks ago
Det fine bord fra “Bauleitung der Luftwaffe ESBJERG” er stadigvæk under meget kyndig restaurering i teknisk afdeling og forventes klar til udstilling om 14 dage.
Bordet er lavet i massiv bøg og kommer formodentlig fra en lokal snedkermester i Esbjerg og sikkert lavet i foråret 1943. Men du kan jo selv komme forbi og se bordet og andre originale effekter fra den tyske flyveplads i Esbjerg.Image attachmentImage attachment+3Image attachment

Det fine bord fra “Bauleitung der Luftwaffe ESBJERG” er stadigvæk under meget kyndig restaurering i teknisk afdeling og forventes klar til udstilling om 14 dage.
Bordet er lavet i massiv bøg og kommer formodentlig fra en lokal snedkermester i Esbjerg og sikkert lavet i foråret 1943. Men du kan jo selv komme forbi og se bordet og andre originale effekter fra den tyske flyveplads i Esbjerg.
See MoreSee Less

1 month ago
På fint besøg i den gamle gefechtstand på flyvepladsen. Foreningen Esbjerg i Atlantvolden er igang med tømme den for vand…igen👏

På fint besøg i den gamle gefechtstand på flyvepladsen. Foreningen Esbjerg i Atlantvolden er igang med tømme den for vand…igen👏 See MoreSee Less

1 month ago

2 CommentsComment on Facebook

Can't wait till may.

Den ser da halv stor ud, hvilket Regelbau nr er det?

Så er der mulighed for også at få sin egen bunker 💂🏻Image attachmentImage attachment+Image attachment

Så er der mulighed for også at få sin egen bunker 💂🏻 See MoreSee Less

2 months ago
Vi har desværre fået et afbud fra en familie på 4 personer til turen rundt på den tyske flyveplads lørdag den 24. februar 2024.

Så hvis du er hurtig, kan du nå at komme med rundt på lørdag.

Det fine billede viser en original tegning, som stadigvæk findes i den gamle  gefechtstand hvor vi også kommer forbi.

Motivet er ikke helt klart bortset fra træer mv, men bedste gæt på signeringen på tegningen er indtil videre AH43 Du er velkommen til at give et bud..

Turen starter kl. 10 med besøg i Tarp Bunkemuseum og herefter begynder rundturen. Afsæt ca. 3 timer til turen og husk lommelygte og vandtæt fodtøj.

Pris 245kr. pr. person for en rundtur – børn under 12 år 110kr.
Kun tilmelding og forudbetaling på 21406804 – ring og hør nærmere.

Vi har desværre fået et afbud fra en familie på 4 personer til turen rundt på den tyske flyveplads lørdag den 24. februar 2024.

Så hvis du er hurtig, kan du nå at komme med rundt på lørdag.

Det fine billede viser en original tegning, som stadigvæk findes i den gamle gefechtstand hvor vi også kommer forbi.

Motivet er ikke helt klart bortset fra træer mv, men bedste gæt på signeringen på tegningen er indtil videre "AH43" Du er velkommen til at give et bud..

Turen starter kl. 10 med besøg i Tarp Bunkemuseum og herefter begynder rundturen. Afsæt ca. 3 timer til turen og husk lommelygte og vandtæt fodtøj.

Pris 245kr. pr. person for en rundtur – børn under 12 år 110kr.
Kun tilmelding og forudbetaling på 21406804 – ring og hør nærmere.
See MoreSee Less

2 months ago

1 CommentComment on Facebook

See you in may

Load more

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *